Israël – De Standaard Weekblad

Zoals sommigen onder jullie al wisten, ik ben vorige week met een collega voor De Standaard Weekblad naar Israël geweest.
We volgden Dave Jans, een Belg met Joodse roots, die beliste met zijn vrouw en kind naar Israël te verhuizen.
Het artikel verscheen afgelopen weekend in DS Weekblad.

Enkele foto’s:

Het vertrek…

vertrek_02

vertrek_03

In Israël, waar we ook Marilyn Ambach spraken…

marilyn_ambach_07

portretten_dave_04

dave_en_vrouw_03

dave_en_vrouw_09

schoonfamilie_06

toekomst_02

En zo zag het er gepubliceerd uit:

dave01

dave02

dave03

Het was een unieke ervaring ofschoon het me redelijk wat kopzorgen bezorgd heeft. Heel wat mensen hadden me bang gemaakt over dat ‘oorlogsgebied’. Verhalen over in beslag genomen materiaal baarden me de meeste zorgen. Het feit dat mijn verzekeringsmaatschappij mijn materiaal ook niet wou verzekeren, stelde me ook niet echt gerust.
Uiteindelijk is alles goed verlopen. Slechts één bang moment: op de laatste dag zijn we naar een grenspost gegaan. Toen ik foto’s begon te maken van de grensomheining kregen we meteen twee militairen op onze nek met de mitraillette in de aanslag. Ons verhaal wouden ze niet geloven. Enkele ogenblikken later kwamen er zes extra militairen bij. Gelukkig één die voor rede vatbaar was. Wat we gedaan hadden was ‘not done’. Palestijnen zouden soms met stenen of molotovcocktails gooien, in het slechtste geval zelfs schieten, aldus die militair. Alsof dat ei in mijn gat al niet erg genoeg was.

7 gedachtes over “Israël – De Standaard Weekblad

  1. Fijn om wat meer beelden te zien.. En ben het eens met pascal dat de 2 beelden met de zoon er op misschien wel meer vertellen dan de fotos die de redactie gekozen heeft. Is deze selectie degene die jij geplaatst zou hebben ?

    Gaan we trouwens meer van je zien in de standaard ?

    • Tjsa, ik had geen inspraak in de selectie uiteraard. Ik zou ook zeker de foto van hun zoontje en de hond gebruikt hebben.
      De kans lijkt me klein dat De Standaard me zelf zal contacteren. Nu had een collega van op school die als freelancer werkt me gewoon mee gevraagd.

Geef een reactie

