Marthe, Janneke & Stan

Lang geleden dat ik nog eens gewone portretfoto’s maakte van de kinderen. Toen we vandaag naar de Gentse Feesten gingen nam ik mijn 85mm f/1.2 II nog eens mee en zag ik mijn kans schoon.

Marthe (die nog steeds rondloopt in haar T-shirt van de Omgekeerde Show, een programma op ketnet vanaf november op de buis)

003

Janneke

001

Stan

002

10 gedachtes over “Marthe, Janneke & Stan

  1. Zeer mooie portretten, Steven ! Zeer mooi licht in de ogen. Heb je ze nog opgehelderd ? Of is het louter het natuurlijke licht ? Stonden ze onder een afdak, parasol ? Of gewoon in de schaduw ? En hen lichtjes naar omhoog laten kijken ? Sorry voor mijn vragen, maar ik leer graag bij. Ik heb alleszins al gezien dat ge niet hebt geflitst. Even dacht ik dat het dat was… Knap werk… Me jealous…;-)

    • Hey tOm. Ze stonden gewoon in de schaduw, niet onder een afdak. De ogen heb ik lichtjes opgehelderd maar minder dan wat ik normaal doe. Het licht zat gewoon heel goed. De z/w-omzetting is wel redelijk extreem: contrast heel sterk. Tot slot heb ik dan nog aparte kleuren (bv. het groen in jannekes hoedje en t-shirt) donkerder gemaakt in de z/w-versie. Hmm, ik merk dat dat laatste misschien niet zo duidelijk is maar begrijp je wat ik bedoel?

      • ja, hoor, bedankt voor je uitleg, ik snap wat je bedoelt : schuiven met de kleurschuivertjes ;-). komt ongeveer overeen als het gebruik van kleurenfilters in de analoge z/w-fotografie.
        Het licht zat idd heel goed. Ik heb nog eens het uur gecheckt : de foto’s zijn iets voor 5 genomen.. en dan is het licht ook al veel beter dan pal op de middag…. Sowieso knap werk.

      • Bedankt maar het is grotendeels dankzij die lens hoor. Ze is traag (het scherpstellen bedoel ik dan) en de minimale scherpstelafstand is redelijk groot maar zelfs op f/1.2 zijn de foto’s wel haarscherp. In tegenstelling tot mijn 50mm f/1.4. Op mijn 40D kon ik daar scherpe foto’s mee maken maar op mijn 5D is die lens zo goed als waardeloos (op f/1.4 tenminste).

  2. Ah bon, is dat zo ? Dat van die 50mm 1.4. Ik was eventueel aan het overwegen om me die lens aan te schaffen (ik heb een 40D)… Is dat dan weggegooid geld ? En neem ik beter die 1.8 ?

    • Nee, de 1.4 zal wel beter zijn dan de 1.8 maar op een full-frame camera worden de mankementen van sommige lenzen sneller duidelijk. Op mijn 40D kon ik wel scherpe foto’s maken met mijn 50mm. Mocht je geïnteresseerd zijn, je mag ze altijd eens komen uitproberen.

Geef een reactie

