Fotobewerking

Gisteren wat foto’s gemaakt van de kinderen en de neefjes+nichtjes.
Opstelling: softbox links, witte paraplu rechts. Ik werk bijna altijd met een zo groot mogelijk diafragma om de scherptediepte beperkt te houden (f/1.2 tot f/2.8). Deze reeks werd echter integraal met een diafragma van f/6.3 geschoten.

Mijn vrouw en ik verschillen weer van mening mbt de nabewerking. Zij geeft de voorkeur aan het origineel (wat ik nogal gewoontjes vind) en ik verkies de bewerkte foto (wat er volgens mijn vrouw niet meer zo vrolijk uitziet).
Doorgaans kiezen jullie de kant van mijn vrouw. Nu ook?

De onbewerkte foto van het nichtje:
IMG_6464

De bewerkte foto:

Neefje:
IMG_6621

Stan:
IMG_6561

Janneke:
IMG_6600

Marthe:
IMG_6642

8 gedachtes over “Fotobewerking

  1. Ik geraak er niet uit qua voorkeur, maar ik zou de eerst foto niet als ‘gewoontjes’ bestempelen. Het zijn eerder de bewerkingen die als gewoontjes kunnen beschouwd worden want dergelijke ingrepen zijn tegenwoordig…ja juist, heel gewoon dus 😉
    Tussen haakje, ik heb mij zojuist heel het pakket van Nik software aangeschaft. Wat je daar allemaal niet mee kan doen… ’t is niet eerlijk meer
    Ja, dat is het! Je zou kunnen stellen dat de eerste foto misschien eerlijker over komt…zeg het tegen je vrouw! 😉
    Want vrolijk zijn dat de andere foto’s evengoed hoor! Gewoon weer schitterende portretjes. Bewerkt of niet bewerkt.

    • Ben eens naar de website van Nik Software gaan kijken. Ziet er wel interessant uit maar ik vroeg me af of je die dingen niet allemaal zelf kan doen. Nu ja, ik heb enkel het filmpje bekeken van een z/w-omzetting en de handelingen die ze daar doorlopen zijn eigenlijk na te bootsen in LR of PS. Of vergis ik me?

      • Klopt! Het voornaamste voordeel van dergelijk software is dat je bepaalde bewerkingen vlugger kan uitvoeren. Vooral interessant voor selectieve bewerkingen op gebied van contrast. (en daarvoor gebruik ik het vooral). Je kan echter inderdaad alles zelf doen via PS of LR.

  2. Tja moeilijk maar ik vind wil allereerst zeggen dat vooral de serie vreselijk mooi is, in welke bewerking dan ook!
    Ik denk dat ik voor de tweede versie zou kiezen, vind dat toch net iets bijzonderder.

    Succes met kiezen!

  3. ik vind het alleen jammer dat je dat blauw verliest door je bewerking. ik zou de bewerking houden, maar de achtergrond terug blauw trachten te maken. of zo.

    ik stuur je nu even een mail mbt een mogelijk blogmeetingetje in het fomu.

  4. Als ik de onbewerkte foto zie, denk ik: oh, mooi, daarna komt de bewerkte en ik denk: maar allee, waarom zou je dat nu doen? Maar dan komt de reeks bewerkte foto’s en dan zie ik het plots. Heel mooi!!!

Geef een reactie

