Carolien en Joost – deel 3

Onderstaande foto is op zich misschien niet zo bijzonder maar ik ben er toch tevreden over.

Ten eerste omdat ik hier snel moest zijn en geen tweede kans had.
Ten tweede omdat ik hier geflitst heb zonder dat het al te fel opvalt:
De zaal waar de burgerlijke trouw plaatsvond, het “Oostenrijks salon” in het stadhuis van Gent, bleek enorm donker te zijn. ‘Gelukkig’ sleur ik altijd heel wat materiaal mee. Deze keer kon ik er dan ook gebruik van maken. Voor deze foto had ik een statief met flits achter de schepen geplaatst en het licht tegen de schoorsteen laten botsen (rechtstreeks flitsen zou te hard licht opgeleverd hebben).
Het enige probleem was dan nog de witbalans juist krijgen:
De zaal werd verlicht met gloeilampen (= warm licht), het licht van een flits is fel wit (= koud licht). Dat zorgt dus voor een ‘conflict’. Om dat op te lossen kleefde ik een oranje gel voor mijn flits. De kleurtemperatuur van mijn flits en de gloeilampen werd nu dezelfde.

Voor de strobistliefhebbers onder jullie heb ik hier nu niets nieuws verteld uiteraard. Wie meer informatie wil over het werken met losse flitsen (= flits die niet op de camera staat), de website waar je echt alles kan vinden: www.strobist.blogspot.com

carolien_en_joost_174

Foto van de gels waar ik het over had:

IMG_1692

De groene gels heb je nodig om je flits op dezelfde kleurtemperatuur te krijgen als TL-lampen, de oranje gels heb je dan nodig voor een combinatie van flitslicht met gloeilampen.

IMG_1693

Een gedachte over “Carolien en Joost – deel 3

Geef een reactie

