Onverantwoord?

Enkele weken geleden vroeg onze oudste dochter Marthe (7 jaar) aan mijn vrouw of ze haar haar mocht verven.
“Niet voor je 16 bent”, kreeg ze als antwoord.
Marthe probeerde het dan nog eens bij mij en ik – die het antwoord van mijn vrouw niet kende – zei dat ik daar geen probleem mee had.
In de meeste gezinnen is het wellicht zo dat als één van de ouders ‘nee’ zegt, het ook ‘nee’ wordt en blijft. Bij ons is het doorgaans anders: als iemand ‘ja’ zegt, wordt het doorgaans ‘ja’. Deze keer dus ook.

We zaten wel met een aantal vragen: moeten we haar beschermen tegen uitgelachen worden of moeten we ze net weerbaar maken?
Verwachten we van onze kinderen dat ze zich naar bepaalde (ongeschreven) regels schikken of willen we net dat ze tegen de stroom in zwemmen?
Volgen we het advies op de doos met de kleurshampoo “niet toepassen op kinderen” of niet?

Was het onverantwoord?

Hoedanook, hieronder enkele foto’s van mijn ja-woord😉

IMG_8446

IMG_8450

IMG_8452

IMG_8463

IMG_8468

IMG_8534

IMG_8555

IMG_8583

IMG_0185

Jullie hebben wellicht gemerkt dat hier minder regelmatig foto’s gepost worden. Simpele verklaring: sinds vorige week is het academiejaar weer begonnen. Minder tijd voor deze blog dus. Daar komt dan nog eens bij dat ik mij ingeschreven heb voor de muziekschool. Ik speel al jaren gitaar zonder echt te weten wat ik speel (de mensen in mijn omgeving herkennen waarschijnlijk dat gevoel). Ik wou al heel lang notenleer en accordeon volgen. Dat is er nu eindelijk van gekomen. Bijna geen tijd meer voor deze blog dus.

EDIT: Nog even aan toevoegen dat mijn vrouw niet tegen was omdat ze oerconservatief is maar omdat ze vindt dat je moet leren tevreden zijn met wie je bent / wat je hebt (i.e. blond haar). Bij deze is haar reputatie gered😉

23 gedachtes over “Onverantwoord?

  1. Ik vind het gewéldig, deze blogpost. Zowel de foto’s als het verhaal erachter.
    Maar tegelijk betrap ik mezelf erop dat als ik leerkracht zou zijn van dit kind, ik me meteen een (helaas niet zo positief) beeld zou vormen van de ouders. Iets in de zin van “dit laat je je kind toch niet doen op haar 7de?” – of om het met een antwoord op de blogposttitel te zeggen: “ja”. Maar ik vind jou een fijne kerel, Steven, dus misschien kan dit een goeie les zijn voor mezelf, in termen van vooroordelen… Bedankt daarvoor!🙂
    (sorry voor de diepzinnige toegevingen alhier – ik hoop dat ik nu mijn eigen imago niet schaad. lol)

    • We hebben er ook heel wat ‘diepzinnige’ discussies over gehad hoor.
      We hopen dat onze dochter weerbaar, non-conformistisch… wordt maar we willen vooral dat ze zichzelf durft te zijn.
      De mensen interpreteren het helaas vaak anders. Die denken dan inderdaad dingen als “hoe kan je een kind dat nu aandoen”, “dat kind verdraagt geen gezag”, “die ouders laten alles toe”, “geen respect voor ouderen”, “de jeugd van tegenwoordig”😉 … terwijl ze veelal zelf met gekleurd haar rondlopen.

  2. Ik kan me wel voorstellen dat een kind het haar wil verven. Iedereen doet het en je ziet het ook vaak genoeg op televisie.
    Ik weet niet meer hoe oud ik was toen ik voor het eerst mijn haar verfde. Ik weet wel dat mijn ouders over het algemeen dat soort dingen gewoon toestonden.

    Op mijn 6de wilde ik heel kort haar. Zo kort dat ik net een jongetje leek. Mijn ouders hebben wel 100 keer gevraagd of ik het zeker wist. Nou ja dus… En oooh wat had ik een spijt. Want ik werd inderdaad uitgescholden en gepest.
    Maar dat is denk ik wel heel erg kind-afhankelijk of hij of zij gepest gaat worden.

    Even terug naar jullie dochter. Heeft ze die kleur zelf uitgezocht? Want ik vind dat het haar goed staat. Die heldere blauwe ogen springen er echt uit zo😉

    Groetjes

  3. leuke serie. #3 erg goed gezien weer.

    voor mn gevoel is de onschuld een beetje weg.
    ben benieuwd wat het willetje zegt als het uit begint te groeien.
    ‘pappa hoef ik het niet te vragen, want die zit weer achter zn accordeon’😉

  4. hehe goed gelachen! met de situatie. niet met marthe. hier kan een hele morele discussie uit losbarsten, but I don’t care. het is maar haar ! en marthe staar er zelf mee, en ze heeft nu de coolste papa & mama van de school😉

  5. tOM zegt:

    Ik zie het mezelf nog niet direct toestaan bij mijn kinderen (alhoewel). De oudste 2 zijn jongens, en die zullen het niet direct komen vragen, denk ik toch… en mijn dochter, die moet nog 2 worden… ik weet het niet… Het staat haar inderdaad wel, maar toch vind ik blond beter bij haar passen (misschien nog een paar keer vergelijken).
    Ze geniet er alleszins van zo te zien, dus ja, waarom niet.
    Ik weet niet hoe uw dochter is, maar misschien is het beter van het haar inderdaad te laten proberen, anders doet ze het misschien wel met het een of ander klutske verf die ze ergens vindt…🙂 (mijn kadees toch !)
    Alweer schitterende foto’s trouwens…

  6. Schande! Onverantwoord! Wat een opvoeding! Wat zeg ik? GEBREK aan opvoeding! Waar is dat nummer van Kind&Gezin?

    PS: die kleur staat Marthe inderdaad wel.
    PPS: gelukkig zit onze Lotta nog niet op internet.😀

  7. Lien zegt:

    Awel, bravo voor het lef! Zowel jullie lef als Marthes lef. En ze is beeldig met dat rood… als vrees ik ook de uitgroeiperiode (=ervaringsdeskundige).

  8. Pingback: 2010 « GEKIEKT

Geef een reactie

