Getty Images

Een tijdje geleden kreeg ik via Flickr een bericht van Getty Images met de vraag of ze enkele foto’s van me mochten opnemen in hun databank.
Waarom niet dacht ik. Ik moest heel wat documenten invullen en opsturen. Er werden heel wat foto’s van mijn kinderen geslecteerd (ik heb eigenlijk bijna geen andere foto’s) maar van die foto’s moet ik nog een “model release form” opsturen.

Hieronder een screenshot van een foto waarvan ik al het papierwerk wel al in orde kunnen brengen heb.
Voor de hoge resolutie versie van dit beeld vragen ze 299 $ !!??!!

getty

Link naar de desbetreffende pagina.

14 gedachtes over “Getty Images

  1. Ze hanteren toch geen vaste prijs? Ik kan het niet zien want je moet daarvoor inloggen.
    In de (eerlijke) stockfotografie wordt, zoals je weet, de prijs bepaald in verhouding met de reproductieafmetingen, oplage, medium, periode, aantal, exclusiviteit, enz enz. Ik kan me dus niet voorstellen dat er maar één prijs is voor dit beeld.
    Stel dat de foto gebruikt wordt voor een reclameaffiche, dan is 300$ een peulschil. Is het voor een afdrukje in een plaatselijk krantje daarentegen…
    Hoe dan ook, het verwondert mij geenszins dat Getty Image in je kinderfoto’s geinteresseerd is!
    Succes ermee!

  2. @ Koen: die 299 euro is idd het maximumbedrag. Voor kleinere formaten betaal je minder. Hun prijzen:

    500 KB – 413 x 413 RGB pixels – RGB – EUR 49,00 EUR

    1023 KB – 591 x 591 RGB pixels – RGB – EUR 99,00 EUR

    17.6 MB – 2483 x 2483 RGB pixels – RGB – EUR 299,00 EUR

    Swingt toch redelijk de pan uit eerlijk gezegd. Ik moet wel zeggen dat ik niet vertrouwd ben met stockfotografie.
    De kans lijkt me echter bijzonder klein dat er ooit iemand een beeld van mij zou kopen, zeker mijn kinderportretten niet.

  3. Toch wel tof dat ze zo via je flickr bij je komen en erin geïnteresseerd zijn en je dan vragen! De vraag is natuurlijk of het ook verkocht of gebruikt gaat worden, maar dat zal je dan wel merken! Succes ermee! En lees vooral de kleine lettertjes zeker van die papieren! 🙂

    Aja, proficiat ! 🙂

  4. stel nu dat ze een van jouw kinderfoto’s voor reclamedoeleinden gebruiken? Mag dat dan zomaar? Ik dnek toch van niet he (zoals fotogeniek zegt…). Als jouw foto overal in het straatbeeld zou verschijnen en ze maken er geld mee, dan lijkt 299 me plots erg erg weinig…

  5. Lieneuh zegt:

    Steven, je zou er nog van schrikken. Mooie kinderfoto’s zijn zeer gegeerd voor damesbladen of thema-magazines. Alleszins een vriend van mij verdient een stevig graantje bij door zijn foto’s online aan te bieden en ze zijn nog niet half zo goed als de jouwe 🙂

Geef een reactie

