Grote kuis

Ik ben begonnen aan de grote kuis van mijn fotocollectie. Als nieuwjaarsgeschenk geven we aan onze ouders nl. een fotoboek met foto’s van de kleinkinderen. Vandaag ben ik aan de foto’s van de maand januari begonnen. Allemaal RAW-bestanden die nog naar jpg’s moeten omgezet worden. Eerst moet er een selectie gemaakt worden en dan moeten de bewerkingen nog beginnen. De lay-out van het fotoboek zal pas in december kunnen van start gaan. Heel tijdrovend karwei dus.

Hieronder een foto van Janneke op het verjaardagsfeestje van grote zus Marthe:

9 gedachtes over “Grote kuis

  1. Harry de Rooij zegt:

    Prachtfoto. Je snijdt daar een probleem van het Raw formaat aan. Ik laat het vaak achterwege omdat ik altijd een tijdrovende bewerking moet doen voordat ik de foto voor wat dan ook kan gebruiken. Voor mij weegt dit niet altijd op tegen de voordelen.

  2. Heerlijk haarscherp portretje weer.
    Misschien straf wat ik nu zeg, maar ik fotografeer zeer regelmatig ook in Jpeg. Zelfs bij sommige opdrachten waarbij ik bv. dagelijks met een 300-tal beelden thuiskom. Begin er maar aan als het allemaal RAW bestanden zijn…
    Bij moeilijke lichtomstandigheden zet ik ter plaatse de camera even op RAW en Jpeg stand tegelijkertijd. Tenslotte heb je in 95% van de gevallen RAW niet nodig.
    Bij architectuur en interieur werk ik wel bijna altijd in RAW omdat de contrasten zeer dikwijls nogal serieus moeten aangepast worden in die branche.

Geef een reactie

