strobist 3

Foto’s van mijn schoonouders, makkelijkere modellen dan mijn dochter.
Wel dezelfde setup als bij de foto’s van Janneke (vorige post): 2 haarlichten links en rechts achteraan en frontaal een witte paraplu. Deze keer heb ik de haarlichten minder krachtig gemaakt, als gevolg hiervan zijn er minder uitgebrande witte delen in het gezicht. Volgens de regels van de fotografie moet je dergelijke uitgebrande delen vermijden maar als ik de foto’s van mijn schoonouders met die van mijn dochter vergelijk ben ik er toch niet helemaal uit welke ik verkies. Door de uitgebrande delen bij Janneke komt er meer nadruk op haar ogen m.i. en dat vind ik doorgaans mooier.
Wat vinden jullie ervan?

23

22

9 gedachtes over “strobist 3

  1. geef mij maar de foto’s van je dochter. ik weet totaal niet wat de regels van de fotografie zijn, en ik zou me daar toch niet teveel van aantrekken. doe toch gewoon wat je zelf best vind… ik had graag eens foto’s van je schoonouders met de opstelling van bij je dochter gezien.

  2. De opstelling is dezelfde, enkel de flitsen van de haarlichten minder krachtig.

    Je hebt natuurlijk gelijk dat ik moet doen wat ik het mooist vind maar als je voor klanten portretten maakt ligt dat natuurlijk wel wat anders.
    Ik merk dat mijn smaak vaak niet overeenkomt met wat de meeste mensen mooi vinden. Mijn ttv-foto’s zijn daar een goed voorbeeld van. Toen ik die op het forum van Belgiumdigital postte werden ze met de grond gelijk gemaakt.

  3. Wel, ik geraak er ook niet uit. Feit is dat het professionele portretten zijn die niemand zal afbreken. Ze zijn ronduit knap. Over die uitgebrande delen kan je niet echt discusiëren want dat is puur een smaakkwestie.
    Ik vind trouwens die opgelichte rand van de ringbaard een prachtig extra gegeven! Ook de mooie scherpte valt op. Prima werk!
    Als ik dan toch iets mag opmerken: bij je schoonmoeder raakt het uitgebrande deel links op het beeld haar ogen. Het is een randgeval dat ook weer smaakgevoelig is, maar iets meer speling zoals bij het portet van je schoonvader waarbij z’n ogen verder van dat uitgebrande gedeelte ligt brengt meer rust in het beeld. M.a.w. het linker haarlicht bij het eerste portet wat minder krachtig had beter geweest.
    Maar ik doe het je niet na, hoor! Nogmaals, klassebeelden zijn het!

  4. Bedankt Koen. Je hebt gelijk m.b.t. dat verschil. Het heeft wellicht te maken met het feit dat mijn schoonmoeder haar hoofd een beetje gedraaid heeft terwijl mijn schoonvader echt recht in de lens kijkt. Zo zie je bij haar ook slecht één oor. Weer iets om op te letten.

  5. Ik kom via Koen op je weblog. Niet gehinderd door enige technische kennis kan ik dus gewoon zeggen wat ik zelf mooier vind en dan valt me op dat ik de foto’s van je dochter schitterend vind en dat de sterke belichting (lijkt net zonlicht) op het haar van je dochter daar heel mooi is, maar ik denk dat eenzelfde sterke belichting op niet al te jonge gezichten niet mooi is en daarom vind ik de foto’s van je schoonouders prima, zoals ze nu zijn. Dus wat mij betreft…..prima keuzes gemaakt

  6. Ook ik vind de foto’s van je dochter beter, maar vooral denk ik omdat zij makkelijker om kan met het hardere licht – jeugdig. Bij de schoonouders stoort het me dan weer meer ondanks het feit dat je het daar minder hard hebt gezet… het zal vooral een kwestie van smaak zijn 😉

  7. nimsa zegt:

    Het uitgebrande bij mevrouw is niet echt mijn dien. Ik vraag me ookaf of het niet mooier zou zijn ofwel meer te kroppen bovenaan ofwel net helemaal niet (ik vind het zo niet zus en niet zo..)(mossel noch vis).
    De baard is wél mijn ding..

Geef een reactie

