strobist 1

Vorige week nog een aantal statieven ontvangen. Mijn strobistmateriaal is nu min of meer compleet (weliswaar zonder pocket wizards). Nu kan ik echt aan de slag.
Aangezien de set-up (de flitsen en de camerainstellingen) voor mij nog veel tijd vergt, ben ik genoodzaakt zelf-portretten te maken. De leercurve zal dus niet echt stijl zijn: telkens op het schermpje van de camera gaan kijken wat het resultaat is, aanpassingen aanbrengen en dan hopelijk op min of meer dezelfde plaats gaan staan. Heel tijdrovend.
Het feit dat ik voor portretten ook liever met een beperkte scherptediepte werk maakt het er niet makkelijker op. Focussen op ogen die er niet zijn, hoe doe je dat? (Deze foto werd met een diafragma van f/2.8 genomen.)
Iemand tips die het focussen bij zelfportretten kan vergemakkelijken?

De set-up voor deze foto: witte paraplu links vooraan en in de achtergrond rechts een ‘hair light’ (wat er blijkbaar eerder als een ‘cheek light’ is uitgekomen).

strobist 1

12 gedachtes over “strobist 1

  1. Frederik zegt:

    Goeie vraag over die ogen. Want daar heb ik eigenlijk ook geen antwoord op.

    Maar de foto is toch goed geworden πŸ™‚

    Die hair light dat een cheek light is geworden is ook mooi hoor πŸ™‚

    Misschien die paraplu wat hoger zetten.

  2. Qua technische cookies ga ik hier geen hulp kunnen bieden wegens te onervaren op het vlak van flitstechnieken πŸ™‚ Alvast knap die speling van het licht. Het is een mooi en sereen portret. Wel een beetje serieus πŸ˜‰

  3. het lijkt me ideaal als je één keer aan iemand kan vragen om scherp te stellen op je ogen (of je teddy’s gebruiken zoals hierboven werd gesuggereerd). Daarna het knopje van de auto-focus naar manuele focus draaien (bij mij is dat een draaiknop hihi) en vanaf dan vooral niet aan je scherpstelring komen. Je zet ergens een stoel waartegen je met je rug leunt ofzo, opdat je met je hoofd steeds op dezelfde afstand van je camera/lens blijft zitten.
    Nee? Ik weet niet hè. Heb hier geen ervaring mee maar zo zou ik het aanpakken als ik dat wilde beginnen doen.
    Laat iets weten of het werkte, dan weet ik of ik het zelf ook kan gebruiken binnenkort πŸ™‚

Geef een reactie

