Contrast

Onderstaande foto van mijn dochtertje Marthe is het resultaat van een bewerkte mislukte foto.
De bewerkingen beperkten zich voornamelijk tot het (extreem) verhogen van het contrast. Op bepaalde plaatsen werd de foto lichter gemaakt, op andere plaatsten dan weer donkerder.
Tenslotte heb ik de foto lichtjes anders gekadreerd en een kader toegevoegd.
Door de bewerkingen is er heel wat detail verloren gegaan. Volgens sommigen is dit totaal uit den boze. Ik heb er echter geen probleem mee.

marthe

Het onderbelichte, contrastloze origineel:

IMG_9802_1

De zwart/wit versie zoals die automatisch gegenereerd wordt. Resultaat: een vlakke, contrastloze foto:

IMG_9802_2

8 gedachtes over “Contrast

  1. de kleurenfoto lijkt me niet onderbelicht: je hebt detail in alle donkere partijen. Het is zoals je zegt, hij mist eerder wat contrast.

    Persoonlijk vind ik de onderste de beste qua sfeer. Maar je bewerking mag er zeker zijn en zal zeker mensen aanspreken.
    Trouwens, spelen met contrast, doordrukken/tegenhouden : daar kan niemand iets tegen hebben! ik kan me niet voorstellen dat dit voor “iemand” uit den bozen is!

  2. Met het origineel is wat mij betreft (mits level-aanpassingen) niets mis. Zoals Ruud zegt, het is een zacht en lief beeld van een klein meisje. Door de kleur te behouden, krijg je een mooi samenspel van roze-lichtrood met daartussen het blauw van de ogen.
    Jouw bewerking maakt het tot een andere foto. Pittiger en harder. Deze stijl z-w is ook een beetje herkenbaar als de jouwe en kan ik wel appreciëren.
    Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die moeite hebben met het sterk aanwezige ongenuanceerde zwart en het uigebeten wit, maar smaken verschillen.

  3. Niet mijn smaak, zo’n aangepaste foto die inderdaad wat hard overkomt. Dit is een lief meisje en misschien dat het in een portret van iemand anders, b.v. een man, wel goed zou uitkomen.

  4. hhhmmmmm, voor mij persoonlijk een twijfelgeval. Ik hou van je contrastrijke zwart/witten en in deze bewerking vind ik de ogen er sterk uitkomen. Over de huid en de lichtinval ben ik toch minder enthousiast.

Geef een reactie

