canvassen

Uiteindelijk is het er eens van gekomen portretten van onze kinderen te maken om op canvas te laten afdrukken.

Normaal gezien neem ik van de kinderen bijna uitsluitend spontane foto’s. Vrouwlief wou echter portretten waarbij de kinderen er een keertje “normaal” op staan. In de mate van het mogelijke moesten ze dus poseren. Geen sinecure, zeker niet voor een peuter. Idealiter zouden de volgende portretten in een studio moeten genomen zijn. Nu ja, idealiter, het zou misschien makkelijker geweest zijn. Ze zijn echter gewoon op de slaapkamer van Stan aan het raam genomen. De catchlight zou – zeker bij Marthe die van het raam wegkijkt – beter kunnen maar ja… ik heb noch de ruimte noch het geld voor een studio.

De canvassen laat ik bij fotoposter afdrukken, daar heb ik al goeie ervaringen mee gehad. Iemand die nog degelijke alternatieven kent?

Van oud naar jong Marthe (bijna 6), Janneke (bijna 4) en Stan (bijna 2):

marthe

janneke

stan

17 gedachtes over “canvassen

  1. Zo zonder snottebellen zijn ze toch al mooi genoeg en die catch-lights storen absoluut. Zo’n studio-affaires maken toch maar de kinderen bang. Gisteren de schoolfoto’s gekregen van Renaat, waaronder ook 1 portretfoto. Ik moet nog eens op school navragen of die fotograaf in bijberoep tandarts is.

  2. Nou ik denk dat je punt 1: heel erg blij mag zijn met deze mooie foto’s en punt 2: je hebt geen studio nodig (blijkbaar).

    Ik denk dat het heel erg netjes gedaan is! Het lijkt mij heel erg mooi om deze naast elkaar te hangen.

  3. Zo’n catchlight kan je ook altijd ‘maken’ met een reflectiescherm dat nog (rond)opgevouwen is. Geeft leuke resultaten!

    Maar deze foto’s vind ik heel geslaagd! Btw, ben altijd bang voor een kleurzweem bij zwart wit afdrukken ‘op een ander’. Ben je tevreden van fotoposter op dat vlak?

  4. Bedankt voor jullie leuke reacties.

    @Ake: Ik heb eens drie canvassen laten afdrukken bij fotoposter voor vrienden en iedereen was heel tevreden. Het ging ook om zwart/wit portretten en ze waren ook echt zwart/wit. Ik vreesde ook voor een kleurzweem (zeker als het bruin, zou zijn, ik heb een hekel aan sepia) maar dat was dus niet het geval.
    Laat je echter niet misleiden door de prijzen op de website: als je een canvas van bv. 40×40 wil moet je er eigenlijk een grotere bestellen: je moet nl. nog extra doek voorzien om te kunnen opspannen. Het opspannen zelf en het frame zitten ook nog niet in de prijs, net als de verzendingskosten. Maar al bij al viel de prijs uiteindelijk toch nog mee. Als je hen mailt krijg je steeds een snel en vriendelijk antwoord waaruit ook blijkt dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
    Bedankt voor de catchlighttip trouwens.

  5. Harry de Rooij zegt:

    Ik vind dat je binnen de omstandigheden die ter beschikking stonden prima portretten gemaakt hebt. Ze “poseren” heel natuurlijk en dat valt niet mee ze zover te krijgen. Compliment

  6. sart68 zegt:

    Waw, Stan is een echte vent aan het worden. Opvallend hoe hij in een jaar tijd zo veranderd is. Zijn zussen zijn ook echt beauty’s! (Kan moeilijk anders met zo’n vader he ;))
    Mooie beelden. Heel rustig en naar mijn gevoel spontaan.
    Schitterende kunstwerken voor in je huis.

  7. Heel mooie portretten, de laatste spreekt me het meeste aan.

    Ik heb zelf geen ervaring met prints op canvas noch met zwart-wit afdrukken van digitale bestanden, ik kan je dus niet direct helpen.

Geef een reactie

