Lange synchronisatietijd.

Ik had het al eerder over mijn aversie voor flitsen. Als ik dan toch genoodzaakt ben te flitsen gebruik ik vaak een lange (trage ?) synchronisatietijd. Het effect dat je verkrijgt camoufleert een beetje het harde licht en de vreselijke slagschaduwen.
Photonotes.org heeft een heel interessante artikelenreeks over flitsfotografie, link hier.

Foto met sluitertijd van 1 seconde hieronder.

slow synch

8 gedachtes over “Lange synchronisatietijd.

  1. keileuk feestje precies bij de Parkison-liga. Toch goed gedaan, die trage synchronisatie. Zelf heb ik het ook eens geprobeerd deze zomer.
    Meestal heb je op zo’n receptietoestanden alleen maar de ruggen van de mens. Nu heb je toch wenkbrauwsgewijs een rijpere vrouw weten te charmeren.

  2. Wat je bij een trage synchronisatietijd doet is eigenlijk je omgevingslicht langer laten doorsijpelen. Als je omgevingslicht zo slecht is dat je moet flitsen en je laat je sluiter toch langer open om het omgevingslicht toe te laten, dan gaat volgens mij het voordeel van flitsen gedeeltelijk verloren: beweging bevriezen bij slechte lichtomstandigheden.

    Naar mijn aanvoelen kan je dan evengoed een statief nemen en je sluiter nog iets langer laten open staan zonder te flitsen. Of mis ik ergens een duidelijk voordeel van het flitsen met trage synchronisatietijden in dergelijke omstandigheden?

  3. Het voordeel van trage synchronisatietijden is dat je inderdaad omgevingslicht binnenlaat EN tegelijkertijd beweging bevriest. Als ik dezelfde foto zonder flits op statief had genomen was de achtergrond wel scherp geweest maar de bewegende mensen zouden er wazig opgestaan hebben.
    Nu hebben de mensen wel een soort spookbeeld bij zich (door het binnengesijpelde licht) maar tegelijkertijd staan ze er ook scherp op.
    Bij een trage synchronisatietijd kan je ook op het tweede gordijn flitsen: de flits gaat dan af op het einde van de sluitertijd ipv het begin. Je kan daarmee die typische foto’s krijgen van een “bevroren” voorbijrijdende auto terwijl de lichten van de auto ook een lichtstraal achterlaten. Euhm, is dit eigenlijk nog wel duidelijk?

  4. Voor mij wel, ik weet wat je bedoelt. En ik snap nu ook het voordeel van flitsen met een wat tragere synchronisatietijd. Afgezien van de studioflitsen op school, gebruik ik al enkele jaren geen flits meer. Daarom was ik even niet mee.

  5. Je moet dan toch wel een vaste hand hebben en de avond daarvoor niet een extra pintje hebben gepakt….
    Ook ik fotografeer heel graag bij available light en probeer dan de sfeer te pakken die er op dat moment echt is. Een flits maakt het toch anders…
    Jouw foto vind ik geslaagd!

  6. Een vaste hand is niet echt nodig. Als het heel donker is verhoog ik mijn sluitertijd soms tot 2 seconden. Tijdens die 2 seconden draai ik mijn camera dan 90°. Als er dan spots of lichten zijn in de achtergrond laten die een enorm spoor na en de persoon zelf zal alsnog +/- scherp zijn, weliswaar met een knoert van een spookbeeld.

  7. Bepaalde flitstechnieken zou ik wel graag onder de knie willen krijgen, maar voor het landschap/fabrieken-werk zou ik niet snel een flitser gebruiken. Het lijkt evident, maar ik zie toch nog heel wat mensen die gewoon de flitser aan laten staan in ‘donkere’ omstandigheden.

    Bij mensen zit dat wel anders, omdat die sneller bewegen 😉 . Vooral bij twee seconden stilzitten wordt het zonder de flits moeilijk. Gelukkig is een medefotograaf een meester in het stilzitten, wat natuurlijk handig is…

Geef een reactie

