Asukabook

Momenteel leg ik de laatste hand aan mijn eerste Asukabook fotoboek. Tot nog toe heb ik steeds met fotobuch gewerkt. Ik ben altijd al heel tevreden geweest over deze Duitse firma maar op verschillende fora las ik dat Asukabook nog beter zou zijn.

Het lay-outen van zo een Asukabook is wel heel tijdrovend. Alle pagina’s moeten nl. in Photoshop gemaakt worden. Je hebt geen programma (zoals bij fotobuch) ter beschikking waarin je “snel” en makkelijk kan lay-outen. Anderzijds heb je veel meer mogelijkheden.
Een ander nadeel van Asukabook is de hoge-resolutie-eis. Met mijn 10 megapixels heb ik nog niet genoeg om een foto over de 2 bladzijden te laten lopen, zelfs voor een boek van slechts 22×22 cm. Bij fotobuch heb ik ruim voldoende. Je kan de foto’s natuurlijk uitvergroten maar in welke kwaliteit dat zal resulteren weet ik niet. Aangezien die asubook boeken nogal duur zijn, vind ik het een beetje te riskant om gewoon even uit te proberen.

Iemand die al ervaring heeft met Asukabook?

 Hieronder 2 dubbele voorbeeldpagina’s.

Wellicht een beetje klein om goed te kunnen zien, vandaar ook een link naar een grotere versie op een zwarte achtergrond.

janneke

grotere versie hier
Fotoreeks van Janneke die weer helemaal zichzelf was. Helaas had ik toen een flits nodig. Spijtig van de nogal harde slagschaduwen (ondanks de omnibounce en het feit dat de flits omhoog stond) maar haar uitdrukkingen waren te grappig om de foto’s gewoon weg te gooien.

janneke

grotere versie hier

10 gedachtes over “Asukabook

  1. Ook ik heb alleen ervarinen met Fotobuch en die zijn tevredenstellend.
    Ben wel heel benieuwd hoe dit voor jou verder gaat in Asukabook en stel het op prijs daar meer van te horen. Prachtige portretjes trouwens!

  2. Van zodra het klaar is, post ik een bericht over mijn bevindingen.
    Ik vrees wel dat dat pas in 2008 zal zijn: ik heb vorige week een mailtje van Asukabook ontvangen waarin ze vertelden dat de bestellingen van voor 8 november nog voor het eind van het jaar zouden afgewerkt worden. Ik moet nog steeds een 10-tal pagina’s afwerken. Dat wordt krap.

  3. Asukabook is absoluut top van kwaliteit. Ik heb er nog maar één keer besteld, een dun boekje met soft cover. Alleen jammer van de hoge verzendkosten en douanekosten wat dat maakt het boekje nog eens flink duurder.

    Mooie z/w portretten hoor!! Ik neem aan dat het digitale beelden zijn waarrond je een Hasselblad kader gezet hebt? Mag ik vragen waar je die kader kunt vinden?

  4. persoonlijk ben ik niet zo voor de fake hasselbladkader te vinden – niet zozeer omwille van aldanniet hasselblad, maar het printen en afbeelden van de zwarte rand is historisch gezien een bewijs dat er niet gecropt is en dat je je volledige negatief toont; waarom verdoezelen, er is niets mis met croppen – zeker niet me zo’n mooi resultaat!!!!

  5. Je hebt daar wel een punt Dieter.
    Anderzijds vind ik die Hasselbladkaders wel mooi, fake of niet. Het is eens wat anders dan een gewoon zwart randje.
    Mijn andere zwart/wit foto’s hebben ook meestal een fake donkere kamer kader, ingescand van een Humo.

  6. Steven, bedankt voor de Hasselblad kader. Ik heb gisteren een Hasselblad negatief terug zelf ingescand en die kader is toch ietsje anders in de hoeken dan de versie die je via die link vindt die je me doorgestuurd hebt. Ik zal de kader anders binnenkort op mijn blog zetten, dan kan je die van daar downloaden.

Geef een reactie

