Keuzemoeilijkheden

Een probleem waar ik vaak mee zit: welke versie kies ik om te laten afdrukken, kleur of zwart/wit?

Het leuke aan zwart/wit vind ik de extreme contrasten, ik hou daarvan. Vaak verhoog ik het contrast zo fel dat er “clipped highlights” (hoe vertaal je dat het best?) ontstaan. Bepaalde delen van de foto worden dan 100% wit, details gaan hierbij verloren. Volgens velen “totally not done”. Het zal me worst wezen.

Kleur heeft natuurlijk ook zijn charmes. Iedereen heeft zijn lievelingskleuren. Grijs-blauw is er eentje van mij.

Uiteindelijk vraag ik meestal aan An, mijn vrouw, wat zij het mooiste vindt om dan uiteindelijk de andere versie te kiezen, 😉

“Waarom vraagt ge het me dan???”, een vaakvoorkomende vraag hier.

kleur

zwart/wit

9 gedachtes over “Keuzemoeilijkheden

  1. Hangt af van de boodschap zou ik zeggen. Als de boodschap is ” ’t was mooi weer en we geraakten nog eens buiten” dan is kleur de beste. Is de boodschap “Kijk eens hoe gezellig het is/was om met je kind de meeuwen te voe(de)ren” dan ga ik voor zwart-wit. Kleur trekt de aandacht naar de kleuren die opvallen in de foto. Bij digitaal werk is het dan nog moeilijker om de juiste kleuren en kleurschakeringen te krijgen. Zwart-wit trekt de aandacht meer naar het geheel, denk ik. Och ja, het blijft een persoonlijke keuze. Maar geef mij maar zwart-wit. Vooral omdat je technisch minder perfecte foto’s nog in zwart-wit kan redden.

  2. Mijn stelregel is: wanneer de kleuren in het beeld algemeen gezien een onterechte dominante rol gaan spelen, dan “schakel” ik over op zw. Dat geldt ook wanneer het “hoofdvoorwerp” volkomen wordt overruled door de kleuren erom heen. Maar de keus is vaak niet gemakkelijk. Kwestie van smaak en ook, wat je als fotograaf wilt benadrukken. Uit de twee hierboven is de kleuraanwezigheid zeer acceptabel en die zou ik dan ook kiezen.

  3. in bovenstaande foto’s vind ik de kleurenversie het mooist. maar je foto’s van zoon Stan in zwart wit zijn dan ook weer top. zoals al meer gezegd, het is een persoonlijk keuze.
    wat ik wel al gemerkt heb is dat mensen die iets minder bezig zijn met fotografie eerder de kleurenversies zouden kiezen. ik had bvb enkele zeer contrastrijke portretten gemaakt van De Madame en Zoon, welke ik op een bescheiden manier “niet slecht” vond maar de familie vond ze iets minder.

  4. sie voila, net wat ik bedoelde: ik ben zot van uw ttv-foto’s ! je krijgt waarschijnlijk opmerkingen als: ” maar die zijn niet scherp”, ” zit precies wa stof op”, … ach ja. weet dan dat er mensen zijn die deze vorm van fotografie enorm leuk vinden 🙂

  5. kleur of zwartwit?
    ik zie het meestal op het moment van het nemen van de foto
    (voor ik negatieven inscande moest ik ook wel: soms 2 bodies mee: één kleur één zw-w; nu nog steeds denk ik eerst na over wat ik meeneem: kl of zw)
    als je op voorhand beslist, ga je ook anders denken bij het nemen van de foto. Het is uitzonderlijk dat ik achteraf digitaal een kleurenfoto zw-w maak.

    Mijn regel is eenvoudig: als je niet kan zeggen wat de toegevoegde waarde van de kleur in je beeld is, hou het dan bij zw-w!

    PS. pas op met clipping bij het printen van je foto’s: 254 wit is bij de meeste printers = niets printen => beter 250 dan 254, dan heb je geen “gat” in je print

Geef een reactie

